Bezig met laden
  • Facebook
  • Pinterest
telefoon 06 24 282 782 | post@rooshert.nl
Rooshert Uitvaartbegeleiding
  • Home
  • Wat te doen bij overlijden
  • Over ons
    • Contact
    • Wie zijn wij
    • Intentie
    • Reacties van klanten
    • Privacy en persoonsgegevens
  • Inspiratie
    • Inleiding
    • Vooraf
    • Opbaren
    • Grafkisten
    • Rouwadvertenties en Rouwkaarten
    • Rituelen
    • Bloemen
    • Rouwvervoer
    • Grafstenen en Grafmonumenten
    • Het afscheid – dag van de uitvaart
    • Condoleance en catering
    • Uitvaart Muziek
    • Kleding Uitvaart
    • Urnen
  • Uitvaart
    • Begrafenis
    • Crematie
    • Resomeren
    • Kinderuitvaart
    • Groene Uitvaart
    • Buitenuitvaart
    • Later na de uitvaart
  • Kosten
    • Wat kost een uitvaart?
    • Uitvaartverzekering
    • Voorbeelden
  • Blogposts
    • Rooshert nieuws
  • Menu Menu

Wat te doen bij overlijden

Wat te doen bij overlijden?

Wat te regelen bij overlijden dierbare

Als iemand thuis is overleden dan is het belangrijk dat er een arts gebeld wordt om de oorzaak van het overlijden vast te stellen. Pas als de arts geweest is kunnen wij naar u toekomen. Maar u hoeft ons niet meteen te bellen, u mag de tijd nemen en eerst nog rustig samen zijn bij de overledene. Er is geen haast. U mag eerst familieleden bellen natuurlijk. Als u ons belt  bespreken wij telefonisch kort wat er op dat moment nodig is en we spreken af wanneer we naar u toe komen om de eerste stappen te zetten.

Bij overlijden in een ziekenhuis heeft u te maken met ziekenhuisprotocollen. Dat verloopt natuurlijk anders dan bij een overlijden thuis. De overledene zal binnen een paar uur worden overgebracht naar het mortuarium van het ziekenhuis. Vanaf daar  kan de overledene worden overgebracht naar een andere plek: naar huis, naar een uitvaartcentrum. Dit is iets wat wij met u zullen bespreken als u ons belt. Bij overlijden in de nacht voldoet het als u ons ‘s ochtends belt.

Bij overlijden in het buitenland hebben we te maken met weer andere regels en procedures. Als u ons belt om het overlijden te melden bekijken we op dat moment wat er nodig is en wat er in gang gezet moet worden. Meestal zult u ook al contact hebben met een verzekeringsmaatschappij die u door de eerste stappen heenleidt.

Uw dierbare is overleden, wat nu?

Er komt opeens veel op u af. U maakt een hectische, emotionele periode door waarin u veel praktische beslissingen moet nemen. Het is van belang om in de dagen tussen het overlijden en de dag van de uitvaart momenten van rust te creëren. Daarvoor kunt u met een gerust hart bij Rooshert terecht.

Een mooi afscheid

De uitvaartbegeleiding van Rooshert is informeel en betrokken. Wij streven ernaar dat u goed afscheid kunt nemen van uw geliefde op een wijze die bij u past. Wij zijn flexibel en begeleiden u met aandacht en toewijding. Onze werkzaamheden stemmen wij af op uw behoeftes en wensen. Wat doen wij?

Wij gaan stap voor stap met u bespreken wat er nodig is en gaat gebeuren. Meestal is het eerste onderwerp ‘de laatste verzorging’ en ‘de opbaring’. Daarna komen de volgende zaken aan de orde: cremeren, begraven, kist, mand, wade, kaart ja of nee, bloemen, afscheid, eenvoudig of uitbundig… Op onze pagina INSPIRATIE gaan we hier dieper op in.

Stijl van (samen)werken

Wij begeleiden, adviseren, dragen ideeën aan en denken met u mee. Wij leggen uit wat mag en wat moet, en we helpen u bij het maken van keuzes. Wij kunnen allerlei zaken voor u regelen en uitvoeren maar wanneer u veel zelf wilt doen, zijn wij op de achtergrond aanwezig.
Rooshert respecteert de wensen van de overledene geeft de ruimte aan de eigen inbreng van de nabestaanden.

De dood in de kunst
Troost en steun
Bloemen voor de achterblijvers
gemiddelde kosten uitvaart

Wat moet:

  1. In geval van een overlijden dient de behandelend arts zo spoedig als mogelijk na het overlijden de aard van het overlijden vast te stellen.
  2. Er moet aangifte van overlijden gedaan worden in de plaats van overlijden (door de uitvaartbegeleider, of een nabestaande indien daar behoefte aan is). De gemeente verstrekt vervolgens een akte van overlijden en ook een verlof tot begraven of cremeren.
  3. De omhulling (grafkist, mand, wade) van de overledene krijgt een uniek registratienummer en een bijbehorend registratieformulier. Rooshert heeft hier een naamsgebonden nummersysteem voor.
  4. Op het moment van begrafenis of crematie moet de overledene volledig bedekt zijn, hetzij d.m.v. een gesloten kist of mand, hetzij d.m.v. een wade of doeken. Deze bedekking geldt ook voor het vervoer van een overledene over de openbare weg.
  5. De uitvaart moet plaatsvinden uiterlijk op de zesde werkdag na overlijden. Je begint met tellen op de dag na de dag van overlijden. Weekend- en feestdagen tellen niet mee. De uitvaart mag ook eerder plaatsvinden maar er moet in ieder geval 36 uur tussen overlijden en uitvaart zitten. Wanneer de uitvaart plaatsvindt hangt onder andere af van beschikbaarheid van de gewenste uitvaartlocatie maar ook zijn de wensen van de familie uiteraard heel belangrijk. Soms, als er bijvoorbeeld een familielid uit het buitenland moet komen, is het nodig om over de 6 werkdagen termijn heen te gaan en dan vragen we daarvoor uitstel aan.

Wat mag:

  1. Cremeren of begraven? En waar dan?
  2. De overledene verzorgen, wassen en aankleden…wilt u dat zelf doen, of samen met ons? Daarin moet niks, we bepalen op dat moment wat voor u het prettigste is.
  3. Wilt u uw dierbare thuis op laten baren, in het tuinhuisje misschien of kiest u voor een rouwcentrum?
  4. Kiest u voor een grafkist van hout of voor een mand van wilgentenen? Of liever een opbaarplank of een baar waarop we de overledene in een wade wikkelen?
  5. Wilt u een rouwkaart versturen en hoe geeft u die vorm?
  6. U mag als u wilt zelf uw dierbare in de kist leggen, zelf sluiten, zelf dragen, zelf vervoeren.
  7. U kunt kiezen uit diverse vormen van rouwvervoer zoals bijvoorbeeld een rouwwagen, een uitvaartbus, een boot, uw eigen auto…
  8. Een kerkdienst of een bijeenkomst op het strand of vindt het afscheid plaats in de aula van het crematorium, in een manege, een loods of een andere alternatieve locatie?
  9. uitvaartmuziek, sprekers, bloemen, rituelen, stilte, aandacht…
  10. Er mag dus echt van alles en er moet eigenlijk niet zoveel. Om binnen al die mogelijkheden een weg te vinden en keuzes te maken: daarom is onze persoonlijk afgestemde begeleiding zo belangrijk.

Checklist overlijden: Vraag hier uw wensenboekje aan!

Vraag aan

Rooshert Uitvaartbegeleiding is informeel, stijlvol en betrokken.

Rooshert Uitvaartbegeleiding

Anne Margriet van de Kaa
Lisette Verheijen

Telefoon 06 24 282 782
post@rooshert.nl

FAQ

Wat te doen bij overlijden?
Wat kost een uitvaart?
Hoe werkt een uitvaartverzekering?
Wat draag ik naar een begrafenis of crematie?

uitvaartvernieuwerslogo uitvaartvernieuwerslogo

VOLG ONS

Follow me on Pinterest

Inspiratie

Uitvaart Amsterdam
Begrafenis Amsterdam
Crematie Amsterdam
Resomeren
Grafkisten
Rouwvervoer
Grafstenen
Uitvaart Muziek
Kleding uitvaart
urnen
© Copyright 2020 - Rooshert. Webdesign Brndtfy.
  • Facebook
  • Pinterest
Scroll naar bovenzijde

Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op de site, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

OKLees verder

Cookie en Privacy Settings



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze website bezoekt, hoe u deze bezoekt, om uw gebruikerservaring te verbeteren en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van onze site te beïnvloeden. U kunt ze blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt en of onze marketingcampagnes effectief zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoeken op onze site volgen, kunt u tracking in uw browser hier uitschakelen:

Andere services

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen worden van kracht zodra u de pagina opnieuw laadt.

Privacy Statement

Vanaf 25 mei 2018 geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Als uitvaartondernemer zijn wij gemachtigd uw persoonsgegevens te gebruiken omdat wij anders ons werk niet kunnen doen.

Hoe gebruiken en verwerken wij uw (persoons)gegevens?

Wij stellen het uitvaartdossier samen met daarin alle relevante gegevens, documenten en afspraken die betrekking hebben op de uitvaart.

Contactgegevens: naam, adres, telefoonnummer en emailadres.

Wij leggen deze gegevens vast en gebruiken het voor de volgende zaken:

- Contact onderhouden over de invulling van de uitvaart

- Het mailen van de kostenindicatie en de uitwerking van de

Uitvaart (in de meeste gevallen overhandigen en bespreken wij de kostenindicatie persoonlijk).

- We gebruiken het adres van de opdrachtgever voor de uiteindelijke factuur van de uitvaart(begeleiding)

- We gebruiken het adres van de opdrachtgever (of in overleg het adres van een van de andere naasten) voor op de rouwkaart als correspondentie-adres

Uw persoonsgegevens als rechthebbende:

Uw relatie tot de overledene, geboortedatum/plaats en kopie ID

Wij leggen deze gegevens vast en gebruiken het voor de volgende zaken:

-Verzoek tot uitkering bij een verzekeraar, in het geval van een uitvaartpolis (kopie ID is dan verplicht)

-Wij geven de gegevens van de rechthebbende op het graf of de as-overblijfselen door aan hetzij het crematorium, hetzij de begraafplaats. (geen kopie ID nodig)

Bewaartijd van het dossier is 7 jaren.

Met uitzondering van het kopie ID. Deze wordt verwijderd nadat de uitkering heeft plaatsgevonden.

Uw gegevens worden alleen gebruikt voor zaken die nodig zijn om de uitvaart te regelen.

Accept settingsHide notification only